The Upsetters

The Upsetters


V roce 1968, po definitivním odchodu od Coxsona Doda, zakládá Lee Scratch Perry vlastní label "Upsetter". A pro realizaci svých zvukových vizí sestavuje dokonalé hudební těleso, jehož význam pro jamajskou hudbu dokládá sáhodlouhý seznam nahrávek a hitů, kde tato studiová kapela figuruje. Lee Perry v počátcích své producentské dráhy nemohl zaplatit příliš známé hudebníky, měl však dobrý čich a šťastnou ruku při hledání talentů. Sestava Upsetters byla dosti proměnlivá, najímal podle potřeby jednotlivé muzikanty, nicméně původní jádro kapely tvořili vlastně Gladdy's All-Stars pianisty Gladdyho Andersona, uveďme alespoň některé: Jackie Jackson (basa), Hugh Malcolm, Lloyd "Tin Legs" Adams (bubeníci), Hux Brown (kytara), Winston Wright (klávesy). Název The Upsetters preferoval Perry pro jejich společné nahrávky i pro celý label od roku 67, podle hitu I Am The Upsetter Gladdy's All-Stars i Lee Perry získali také značný věhlas instrumentálkami inspirovanými spaghetti westerny špionážními bijáky, z nichž "Return Of Django" v roce 1969 zářilo několik týdnů v první desítce anglické hitparády. Evropské turné se však Perrymu s Gladdy's nepodařilo zorganizovat. Perry spolupráci s Gladdy's pomalu ukončuje a rozhlíží se po nových muzikantech ( Hudebníci Jackson, Anderson, Wright, a Brownpozději účinkují v Toots & The Maytals).

Ke slovu tak přicházejí noví Upsetters v čele s bratry Barretovými, jmenovitě za bicími Carlton Barretem, (vynálezcem "one drop" - ústředního rytmu reggae), a Astonem "Family Man" Barretem, baskytaristou. Členy jejich původní kapely The Hippy Boys (spolupracovali též s producentem Edwardem "Bunny" Lee), byli ještě klávesák Glen Adams a kytarista Alva "Reggie" Lewis. V této sestavě se podařilo uskutečnit plánované evropské turné. Upsetters a Lee Perry produkují stále více hitů s rozličnými vokalisty a soubory, včetně The Wailers, s nimiž se sehráli natolik, že v roce 1971 se bratři Barretovi stávají stálými členy Wailers a Perry už zase musí hledat nové muzikanty. Angažmá hudebníků Gladdy's All-Stars a The Hippy Boys jsou popisována jako ranné období Upsetters.

Od roku 72 se píše nová etapa The Upsetters, zvaná Black Ark, podle nového názvu Perryho labelu. Perry už neřeší stálou sestavu bandu, ale jednoduše najímá ty nejlepší hudebníky. Sestava je tak velmi pohyblivá, z nejvýraznějších jmen uveďmě alespoň tato jména: Boris Gardiner (basa), bubeníci Mikey Richards, Sly Dunbar, a Benbow Creary, Earl "Chinna" Smith (kytara), Winston Wright, nebo Keith Sterling (klávesy). Během zmíněných období se však mezi Upsetters objevili i např. Tommy McCook, zakladatel Skatalites, jazzový veterán Val Bennett (saxofon v "Return of Django"), skvělý kytarysta Ernest Ranglin, nebo pozounový mág Vin Gordon. Hity nahrané s Upsetters, namátkou I Chase The Devil, nebo War Ina Babylon Maxe Romea, Police And Thieves Juniora Murvina, Curly Locks, teprve v jejich úpravě mají tu správnou šťávu.

Samotná éra Black Ark studia končí v roce 1979 požárem studia, sám Perry uvádí, že atmosféra ve studiu už tak jako tak nebyla úplně idilická a tvrdí, že on sám tímto ohněm chtěl vymítit nečisté duchy. Stěhuje se do Británie, posléze do Švýcarska, pod hlavičkou Upsetters produkuje ještě několik zajímavých alb, např. Battle Of Armagideon z roku 1986.

Diskografie

Ranní Upsetters:

The Upsetter (1969)
Return of Django (1969)
Clint Eastwood (1970)
Many Moods of the Upsetters (1970)
Scratch the Upsetter Again (1970)
The Good, the Bad and the Upsetters (1970)
Eastwood Rides Again (1970)
Africa's Blood (1972)
Cloak and Dagger (1973)
Rhythm Shower (1973)
Upsetters 14 Dub Blackboard Jungle aka Blackboard Jungle Dub (1973)
Double Seven (1974)

Black Ark éra:

DIP Presents the Upsetter (1975)
Musical Bones (1975)
Return of Wax (1975)
Kung Fu Meets the Dragon aka Heart of the Dragon (1975)
Revolution Dub (1975)
Super Ape aka Scratch the Super Ape (1976)
Return of the Super Ape (1978)

plus nezapomenutelné nahrávky s Wailers, Maxem Romeem, Augustem Pablem, Helptones, Juniorem Murvinem a mnoha dalšími.



Rubrika: