Pojednání o Nyahbinghi

Nyahbinghi je jak známo rytmický fundament roots reggae. Jaký byl jeho vznik a vývoj? Jak je řečeno na webu OneLove.cz, tento termín pochází z oblasti Jižní Ugandy a Severní Rwandy a vztahuje se ke kultu královny - bohyně Kitami, která přijala jméno Nyahbinghi a podle legendy vlastnila posvátný buben s magickým zvukem. Více zde.

Legend je ovšem více, navíc je vše trochu zmateno ve víru kmenových válek, nicméně příběh ústí až k matrialchální tradici lidu Kiga pod správou kněžek Nyahbinghi, nazývanými též bagirwas, které coby guvernantky spravovaly část zmíněného území až do roku 1930, kdy byl lid Kiga podroben koloniálními velmocemi. Jejich vzdor proti útlaku kolonizátorů zřejmě inspiroval rastafariány z Jamajky, kteří názvem Nyahbinghi pojmenovali právě vznikající hudební styl, klíčový pro jejich náboženská zasedání Grounations (Je sympatické, že už při vzniku rastafariánské kultury je tu zastoupen tento ženský prvek).

Jak už jsme psali v textu Stručná historie Roots Reggae II, významnou osobností, která stála u vzniku Nyahbinghi jako hudebního žánru, byl zapálený rastafarián Oswald "Count Osssie" Williams. Ten se narodil v roce 1926 na farnosti St. Thomas (zemřel 18.října 1976) a už jako malý kluk trávil spoustu času na vystoupeních místní pochodové kapely a trénoval na plechovkách od barvy hru na bubny. Zkoušel to i na flétnu a když se v roce 1940 s matkou přestěhoval do Kingstonu a začal navštěvovat rokování rastafariánů ze Salt Line v západní části metropole, kromě techniky zpěvu se dále zdokonaloval v bubnování.

Komunita rastafariánů vlastně teprve vznikala, mnoho mladých lidí přivedla do Kingstonu nouze a protože město mnoho východisek nenabízelo, končili v prostředí ghet, kde život nebyl žádný med. Byli tu však v těsném kontaktu se staršími rastafariány, kteří měli ponětí o myšlenkách a díle M. Garveyho, a to jim dávalo naději. Tehdy na Salt Lane žila také malá, uzavřená komunita Buruů, potomků bývalých otroků, kteří si zachovali původní bubenické umění ještě z domova v Africe. Buruové neměli příliš jasno ve víře, a protože s rastamany žili těsně vedle sebe, jejich kultury se promísily. Dalo by se říci, že buruové přijali rastafariánské učení a rastům prostřednictvím Count Osssieho přinesli tradiční hudbu, která jim chyběla k jejich rokování. Count Osssie totiž docházel často poslouchat mistrovské umění buruujského bubeníka bratra Joba a velice brzy pochopil, že to je právě to, co rastové pro svá zasedání potřebují: tradiční hudba založená na afrických kořenech.

Učitel bratra Joba, kterého si Osssie zamiloval, se jmenoval Watto King, a byl to nejlepší výrobce bubnů široko daleko. Mladí rastamani se drželi v jeho blízkosti, seděli a poslouchali jeho neotřelé rytmy a v různých úpravách je pak šířili po celém Kingstonu. Count Osssie, hledající oživení pro zmíněná rokování a pro větší hloubku náboženského zanícení při nich nalézá ten pravý rytmus s frekvencí 60 úderů za minutu, stejně jako u lidského srdce. Zapojení zpěvu a bubnování na tato zasedání přivádějí stále více lidí a rokování tak dostávají podobu grounations. Count Osssie se v roce 1949 usazuje s dalšími rastafariány na východ od KIngstonu v horách Wareika a zakládá komunitu, kam se stahuje stále více rastů a aktivních muzikantů. Ten je sice v roce 1951 zničen vichřicí, v blízkosti Wareika Hills na Astrada Road však vzniká tábor nový. Sem už dochází množství posluchačů a také mladých hudebníků z Alpha Boys School, mezi nimi zakladatelé pozdějších Skatalites.

Kvalita a podmanivost Ossieho bubnování mu přináší popularitu, je zván na hudební akce v širokém okolí. Na nich s jeho bubeníky vystupuje i velmi populární tanečnice Marguerita Mahfood, známá jako královna rumby a tak tato vystoupení přitahují stále větší pozornost jamajské veřejnosti.Brzy se na scéně objevuje Prince Buster, muslimský producent vyškolený Coxsonem Doddem a přemlouvá Ossieho k nahrání alba s jeho bubeníky a mladičkým triem Folkes brothers. Vychází megahit Oh Carolina. Ossieho bandy se okamžitě po tomto úspěchu ujímá sir Coxsonem Dodd. Později, koncem 60. let vzniká soubor Mystic Revelation of Rastafari. Count Ossie posléze zakoupil pozemek v horách Wareika a zakládá zde rastafariánské centrum se školou a knihovnou.

V šedesátých letech se na scéně objevuje další budoucí legenda Nyahbinghi: Ras Michael a jeho Sons of Negus. Tato dvě uskupení po následující desetiletí patří ke špičce tradice Nyahbinghi a jsou zvána k nahrávání nejprestižnějšími jamajskými nahrávacími studii. To už je Nyahbinghi mocnou hudební veličinou a zásadním prvkem rastafariánství a reggae music.






Rubrika:

Komentáře

Každej sme jinej..original..ale uvnitr sme stejnej material...a to je BINGHI!!!! :D

Říkal jsem si že mi ty texty něco řikaj :D Ale až teď koukam, že je v textu odkaz na muj článek :)

Když už kradu, tak čestně :)

Není krádež jako Krádež ;)

;) rasdrums.vyrobce.cz